Art Rupestre a Salem

Descobreix els abrics rupestres del Barranc de les Coves de Salem. Tot un pecic d’història.

A Salem, els primers pobladors prehistòrics deixaren la seua petjada en forma de pintures rupestres en diferents abrics que s’estenen per l’Ombria de Benicadell: Els abrics del Barranc de les Coves, junt als abrics del Barranc del Pleit, la Cova del Regidor, les Coves Roges, el Bolleret, l’Ermita, el Calvari i la Coveta de l’Or, tots ells en terme de Salem; les dues coves del Barranc de Carbonera i el de la Coveta del Mig de Beniatjar; i els tres abrics del Barranc de la Mata d’Otos, constitueixen tots ells per la seua singularitat un conjunt rupestre que és referent de l’Art Esquematic de les terres valencianes.

A diferència de l’Art Llevanti que es caracteriza per ser més detallista i narratiu, en l’Art Esquematic, present a bona part dels abrics rupestres de l’Ombria de Benicadell, les representacions recorren a l’abstracció com a forma de representació, i les figures se sintetizen en els seus trets essencials, bona prova és l’abric I on es representen restes de barres verticals.

Les figures humanes i zoomorfes no són els motius més abundants als abrics de l’Ombria de Benicadell, i les figures se centren principalment en la representació d’ídols i signes (barres, circuliformes, taques, etc.) propies de l’Art Esquematic. El motiu predominant als panells 1-4 de l’abric II són les barres verticals, inclinades i curvilínies.

També trobem taques de pintura, i circuliformes, que com ocorre amb les barres aprofiten les irregularitats de la paret i les anomenades cassoletes.

L’abric III és el segon més gran del conjunt, després de l’abric IV que conserva pintures encara pendents d’estudi. Els abrics de Salem tenen com a particularitat que les irregularitats de la roca juguen un paper destacat: les anomenades cassoletes (forats naturals en la roca) es bordegen de pintura substituint a les figures circuliformes propies de l’estil esquematic. També destaca a l’Abric III la presència d’un ídol oculat (panell 2, figura 3), relacionat amb la possible representació d’un llinatge familiar.

Els pigments

Per a la seua elaboració es molien minerals com els oxids de ferro, manganés, argila, guix, així com els carbons vegetals.

El pigment resultant, roig i negre principalment, era aplicat directament o aglutinat amb altres substancies (resines vegetals, grasses animals) per tal de modificar les seues característiques i adherència. A més de pintar amb les mans, feien servir xicotets pinzells de pèl d’animal.

Track / Ubicació dels abrics rupestres